maandag 2 januari 2012

Eindejaarlijstje

Zoals beloofd een klein overzicht van aantal van mijn favorieten boeken die zijn uitgekomen in 2011.




Toen God een konijn was – Sarah Winman
Dit boek viel me op door de vreemde titel en kaft. Maar ik las er goede recensies over en vroeg het voor mijn verjaardag. De hoofdpersoon in het boek is Elly Portman. In het eerste deel van het boek wordt haar jeugd beschreven en in het tweede deel van het boek is ze volwassen. De belangrijkste persoon in haar leven is haar broer Joe. Maar op 9/11 raakt haar broer vermist en veranderd Elly’s leven compleet. Wat ik het mooie vond aan dit boek is dat je de hoofdpersoon al vanaf haar jeugd meemaakt. Je groeit als het ware met Elly op waardoor je je hecht aan dit personages. Het verhaal klinkt wat zwaar maar dat is het boek zeker niet. Vooral dankzij de leuke bijfiguren die langskomen in het boek is Toen God een konijn was het leven waard. Hier kun je boektrailer bekijken.

Gevallen – Karin Slaughter
Karin Slaughter is een bekende naam onder thrillerliefhebbers. Het Sara Linton serie is behoorlijk populair. Niet vreemd; ze zijn stuk voor stuk super spannend. Dit jaar kwam Gevallen uit. Ik had niet al te hoge verwachtingen van dit boek aangezien haar vorige 2 boeken nogal tegenvielen. Maar met Gevallen is Karin Slaughter weer enigszins terug op haar oude niveau. Wat begint als een normale dag, zal voor Faith Mitchell eindigen in een vreselijke nachtmerrie. Er wordt ingebroken in het huis van haar moeder, een onbekende man wordt vermoord en er vindt een gijzeling plaats. Haar moeder lijkt spoorloos verdwenen. Faith gaat op zoek naar de overvallers van haar moeder. Samen met Will Trent, AmandaWagneren Sara Linton duikt Faith Mitchell in het verleden vanhaar moeder, een zoektocht waarbij ook zij zelf groot risico lopen. Typisch zo’n boek waarbij je niet kan stoppen met lezen omdat je per se wilt weten hoe het afloopt.

Dochters van het land – Joyce Maynard
Vorig jaar las ik Een lang weekend van Joyce Maynard. Dankzij dat boek had ik hoge verwachtingen van deze roman die in 2011 uitkwam. Twee totaal verschillende gezinnen krijgen op dezelfde dag een dochter. De meisjes hebben niks met elkaar, maar worden door hun moeders gedwongen tot regelmatig contact. Beide meisjes voelen zich een buitenstaander in hun familie. Terwijl beurtelings het verhaal door Ruth en Dana (ik-figuren) verteld wordt, wordt langzaam duidelijk welk geheim de families bindt. Het boek is totaal anders dan Een lang weekend maar niet minder mooi. Wederom een boek waarbij je vanaf de jeugd met de twee hoofdpersonages meeleeft, heerlijk. Dat dit boek een van mijn favorieten van 2011 kwam misschien ook door de omstandigheden waaronder ik dit boek gelezen heb; heerlijk op een strandje in Griekenland.

In tweestrijd – Jenna Blum
Karena Jorge is als kind de enige die kan omgaan met haar manisch-depressieve tweelingbroer Charles. Maar zijn bipolaire stoornis verergert als hij ouder wordt en in 1988 rijden ze, dan 18 en hij manisch, achter een tornado aan en raakt hij een motorrijder. Met zulke gevolgen dat ze het contact verbreken. In 2008 mist de gescheiden journaliste Karena haar broer al twintig jaar, maar kan hem ondanks veel speurwerk niet vinden. Tot ze wordt gebeld door een psychiatrisch ziekenhuis in Kansas, dat Charles is opgenomen na een paniekaanval. Als ze aankomt, is hij verdwenen. Door zich aan te sluiten bij een groep tornadojagers vindt ze hem en dan beginnen voorzichtige pogingen tot verzoening, en de verwerking van het ongeluk. Jenna Blum werd bekend met Het familieportret en dankzij dat boek was ik erg nieuwsgierig naar het tweede roman. Het viel niet teken; In tweestrijd is een spannend en mooi boek. De relatie tussen Karena en haar broer is erg interessant en mooi beschreven. De tornado’s zijn een mooie achtergrond voor dit stormachtige verhaal.

Verder waren De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween en Skippy tussen de sterren ook 2 favorieten. Maar omdat ik deze boeken al eerder beschreven heb, heb ik ze niet in dit lijstje opgenomen. Hier en hier kun je meer lezen over deze boeken.

1 opmerking:

  1. Hi!

    You have a great blog! would you like to follow each other?

    xoxo

    http://lemizy.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen