donderdag 16 januari 2014

Simon Mawer – Het meisje dat uit de lucht kwam vallen


Engeland, jaren veertig. Marian Sutro heeft net de middelbare school afgerond en wil zich nuttig maken tijdens de oorlog. Als enige van haar medeleerlingen spreekt ze Frans, waardoor ze de aandacht trekt van Mr Potter, een rekruteringsofficier voor de Britse geheime dienst.

Marian wordt opgeleid tot spion en heeft een missie waarvan de uitkomst de afloop van de oorlog zou kunnen beïnvloeden. Daarvoor heeft ze ook de hulp nodig van Clement Pellier, eens een jeugdliefde van Marian, nu een wetenschapper die een nieuw type wapen ontwikkelt.

Simon Mawer heeft zich voor deze oorlogsroman laten inspireren door historische feiten. Tussen 1941 en 1944 stuurde een Britse geheime organisatie vrouwen naar Frankrijk om daar verzetswerk te doen. Deze roman gaat over een vrouw die als spion in Frankrijk te werk wordt gesteld. Het verhaal is verder fictief en hoofdpersonages Marian Sutro heeft niet echt bestaan. 

Ik lees graag oorlogsromans en dit verhaal sprak mij aan. Helaas vond ik het boek erg tegenvallen. Het is geen heel dik boek maar het heeft wel even geduurd voordat ik het uithad. Ik kon het boek makkelijk wegleggen en moest mezelf steeds dwingen om verder te lezen.  Het verhaal klinkt spannend maar dat was het niet. Sommige hoofdstukken vond ik zelf ronduit saai. 

Het verhaal kabbelt voort, zonder dat het  spannend wordt of je aangrijpt. De personages blijven erg vlak, zelfs hoofdpersonages Marian Sutro. Ik leefde hierdoor niet echt met haar mee en voelde me niet betrokken bij haar verhaal. Naarmate het einde nadert vond ik het boek wel spannender worden waardoor ik uiteindelijk niet helemaal ontevreden was.  

Ik kende de schrijver van dit boek nog niet. Nadat ik het boek uithad, ben ik wat op internet gaan zoeken naar hem. Zijn vorige roman, De glazen kamer, was genomineerd voor de Booker Prize en dat maakt mij wel nieuwsgierig. Ook het verhaal van dat boek spreekt mij wel aan, dus ik ga Simon Mawer nog een kans geven. Hopelijk dat De glazen kamer mij meer aangrijpt dan Het meisje dat uit de lucht kwam vallen.
 
Cijfer: 6,5



Geen opmerkingen:

Een reactie posten