dinsdag 18 februari 2014

#Readwomen2014


2014 is uitgeroepen tot Jaar van de vrouwelijke auteur. Reden hiervoor is dat vrouwelijke schrijfsters minder gerecenseerd worden, minder literaire prijzen winnen en minder vaak in de media verschijnen. De Britse schrijfster Joanne Walsh startte met de Twitter-hashtag #readwomen2014 en riep mensen op om vooral boeken van vrouwelijke schrijfsters op hun to-read lijstje te zetten. 

Toen ik op Twitter over deze actie las, besloot ik eens goed te kijken naar de verhouding man/vrouw in mijn boekenkast. Deze bleek erg gelijk verdeeld. Ook als ik mijn boekrecensies van de afgelopen tijd kijk zie ik veel vrouwelijke auteurs, gelukkig maar! In mijn boekenkast vind je vooral veel thrillerschrijfsters, zoals Karin Slaughter en Camilla Läckberg. En J.K. Rowling neemt natuurlijk flink wat ruimte in beslag, net als Suzanne Collins, Joyce Maynard en Tatiana de Rosnay.

Om deze actie te steunen heb ik een lijstje gemaakt met wat aanraders van vrouwelijke auteurs. Voor de afwisseling heb ik gekozen voor boeken die ik nog niet op mijn blog besproken heb, voor meer inspiratie kun je altijd mijn blog doorzoeken. 


Sarah Mccoy – De bakkersdochter
Verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Heeft wat weg van Het familieportret van Jenna Blum (ook een aanrader).

Jane Casey – Spoorloos
Een van mijn favoriete thrillerschrijfster. Niet alleen Spoorloos is een aanrader, ook haar boeken over rechercheur Maeve Kerrigan zijn spannend!

Rachel Joyce – De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry
Mooi boek over een bejaarde man die besluit 800 kilometer te lopen om een brief te bezorgen. Ik wil haar nieuwe boek ook graag lezen. 

Randy Susan Meyers – Vleugellam
Vleugellam was de debuutroman van Randy Susan Meyers. Het is alweer een jaar of drie geleden dat ik dit boek las maar het is mij altijd bijgebleven. 

Emylia Halls – Het boek van de zomers
Dit boek las ik afgelopen zomer op vakantie. Daar is het boek ook uitermate geschikt voor: lekker lezen op het strand. 



Jenna Blum – In tweestrijd
Jenna Blum is vooral bekend van haar boek Het familieportret maar ook haar boek In tweestrijd is de moeite waard.

Sarah Winman – Toen God een konijn was
Ik hou heel erg van boeken waarbij je de hoofdpersoon van jeugd tot volwassen worden volgt. Toen God een konijn was is zo’n boek, een aanrader als je van dit soort boeken houdt. 

Kim Edwards – Gebroken licht
Ook in deze roman volg je de hoofdpersonages voor een langere tijd. Gebroken licht is een mooi verhaal en leest goed weg. 

Kathryn Stockett- Een keukenmeidenroman
Dit boek werd een aantal jaar geleden verfilmd en als je het boek nog niet gelezen hebt, zou ik dat zeker doen! Het verhaal is vanuit verschillende perspectieven geschreven en geeft een kijkje in het leven van (zwarte) vrouwen in de jaren ’60, in het zuiden van Amerika. 

Alice Sebold – De wijde hemel
Ook dit boek is verfilmd, als The Lovely Bones. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een vermoord, jong meisje. Vanuit de hemel ziet zij hoe haar familie omgaat met haar dood. Klinkt wat zweverig, maar dat is dit boek niet. Mooi en origineel boek.  

1 opmerking:

  1. Doordat ik veel chicklit en YA lees, lees ik volgens mij best veel van vrouwelijke schrijfsters. Goed dat ze er toch een actie voor maken, ik kan me voorstellen dat het in de literaire wereld anders is dan die van de chicklit of YA. Ik zou 'De wijde hemel' 'Een keukenmeidroman' en 'De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry' nog wel eens een keertje willen lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen