donderdag 20 februari 2014

Veronica Roth - Inwijding & Opstand


In twee dagen las ik deze boeken uit: Inwijding en Opstand van Veronica Roth. Deel één en twee van de Divergent-serie. Omdat de film binnenkort uitkomt, las ik steeds meer over deze boeken maar ik was er zelf nog niet in begonnen. Voordat de film uitkomt, wilde ik in ieder geval het eerste deel gelezen hebben. 



 Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf facties die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke factie zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

Over deel twee wil ik verder niet zoveel schrijven want daarmee zou ik het einde van deel een verklappen. Dat is zonde voor de mensen die het eerste boek nog graag willen lezen. 

Inwijding & Opstand zijn echte Young-adult boeken. De liefhebbers van bijvoorbeeld The Hunger Games zullen deze boeken ook waarderen. De boeken hebben wel wat van elkaar weg: jong, dapper meisje als hoofdpersoon, een harde futuristische wereld en de liefde speelt een belangrijke rol. 

Dat ik deze twee boeken in twee dagen uitlas, zegt natuurlijk wel wat. De boeken zijn spannend en lezen makkelijk weg. Hoofdpersoon Tris vond ik erg leuk net als haar love interest Four (die ook erg goed gekozen is in de film trouwens ;)). Ook de manier waarop de futuristische wereld beschreven is, vond ik erg interessant. 

Ik heb meer genoten van deel één, Inwijding, dan van Opstand. In het eerste deel wordt de wereld waarin Tris leeft uitgebreid beschreven, net als de inwijding van de factie die zij kiest. Dat vond ik erg leuk om te lezen. In het tweede deel gaat het veel meer over de onrust tussen de verschillende facties. Ook spannend hoor, maar het wist mijn aandacht wat minder goed vast te houden omdat het soms wat chaotisch beschreven was. Deel drie van de serie, Samensmelting, is vandaag verschijnen en hoop ik binnenkort ook te lezen. 

Cijfer Inwijding: 7,5
Cijfer Opstand: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten