vrijdag 28 februari 2014

Megan Abbott – Dare me


Begin dit jaar stelde ik drie challenges voor mezelf op. Een daarvan was om dit jaar minstens tien Engelse boeken te lezen. Vorige week las ik het eerste Engelse boek: Dare me van Megan Abbott. 

Dare me speelt zich af op een Amerikaanse high school. Andy en Beth zijn cheerleaders en de populairste meisjes van de school. Beth is de queen bee van de school en Andy schikt zich volledig naar haar. Wanneer het cheerleadteam een nieuwe coach krijgt, komen de verhoudingen compleet anders te liggen. Klinkt als een typisch young-adult verhaal maar dat is Dare me niet. De sfeer in het boek is grimmig en wanneer er een moord gepleegd wordt, wordt het verhaal steeds duisterder. 

Het was weer even wennen om in het Engels te lezen. Ik moest echt even omschakelen en merkte dat ik niet zo snel in het Engels kan lezen als ik in het Nederlands doe. Ik moet mijn aandacht veel meer bij het verhaal houden. 

Het duurde dus ook even voordat ik in het verhaal zat. Of dat lag aan mij of aan het boek vind ik lastig te zeggen. Halverwege het boek vond ik het verhaal pas interessanter en spannend worden. Ik vond de donkere sfeer in het boek heel goed overkomen. 

There’s something dangerous about the boredom of teenage girls’, een uitspraak van de cheerleadcoach in het boek. Deze uitspraak staat centraal in dit boek. De manier waarop de meisjes met elkaar omgaan en in het leven staan, is naar en gevaarlijk. Dare me deed me denken aan een soort mix van Mean Girls en Pretty Little Liars

Dit was het eerste boek dat ik van Megan Abbott las, maar een aantal van haar andere boeken zou ik wel willen lezen, zoals The end of everything en The fever. Ik hou deze schrijfster in ieder geval in gedachten als ik opzoek ga naar een nieuw Engels boek. 

Cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten