vrijdag 18 april 2014

John Green - Looking for Alaska



Voor De weeffout in onze sterren/The fault in our stars had ik nog nooit van John Green gehoord. Na het lezen van dat boek, ontdekte ik dat deze Young Adult schrijver al meerdere boeken geschreven had. Looking for Alaska (Het Grote Misschien in het Nederlands) sprak me het meest aan en ik las dit boek in het Engels voor mijn challenge!
 
Miles Halter is gefascineerd door ‘Beroemde Laatste Woorden’' en hij is zijn saaie leventje thuis meer dan zat. Hij schrijft zich in voor een kostschool in Alabama en gaat op zoek naar 'Het Grote Misschien', zoals ook de dichter Rabelais op zijn sterfbed deed. Eenmaal aangekomen op Culver Creek maakt Miles kennis met zijn kamergenoot Chip Martin - de Kolonel - en met Alaska Young. Slimme, grappige, mooie, onvoorspelbare, sexy Alaska, voor wie Miles als een blok valt en die hem Het Grote Misschien in katapulteert - Miles ontredderd achterlatend.

Na het lezen van dit boek ben ik helemaal om: John Green heeft er een nieuwe fan bij. De weeffout in onze sterren is natuurlijk een prachtig boek maar ik denk dat ik nog meer geraakt ben, en meer genoten heb, van Looking for Alaska. Het boek is met veel humor geschreven, rechttoe rechtaan en misschien dat het daarom ook zo raakt. Ik vond de personages van het boek heel leuk, vooral Miles en zijn vriend De Kolonel. 

Als lezer leef je echt mee met Miles. Op zijn vroegere school had hij geen vrienden en wanneer hij op Culver Creek arriveert maakt hij voor het eerst echte vrienden en wordt hij voor het eerst verliefd. Een leuk weetje is trouwens dat John Green zelf ook op een kostschool heeft gezeten, delen van dit boek zijn ook op zijn eigen tijd daar gebaseerd. Dit boek maakt je aan het lachen en aan het huilen, naar mijn idee een echt kenmerk van de boeken van John Green. Ondertussen heb ik ook Paper Towns besteld, hier heb ik veel goeds over gelezen. Hopelijk zorgt ook dat boek weer voor veel leesplezier!

Cijfer: 8,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten