vrijdag 30 december 2011

De boekendief


Gisteren was ik een dagje shoppen in Den Bosch en natuurlijk bracht ik daar ook een bezoekje aan de Selexyz. En wat bleek daar: 75% korting op super veel boeken! Er lag van alles tussen maar uiteindelijk is mijn keus gevallen op De boekendief van Markus Zusak. Dit boek had ik al een poosje op mijn to-read lijstje staan maar was nooit aanwezig bij de bieb. Toen ik ‘m voor 5 euro (!!!) zag liggen kon ik dit boek natuurlijk niet laten liggen. 

De boekendief – Markus Zusak
Nadat haar moeder waarschijnlijk is opgepakt vanwege communistische sympathieen, worden de Duitse Liesel Meminger (9) en haar broertje in 1939 in een pleeggezin geplaatst. Als Werner onderweg sterft, komt Liesel alleen aan in Molching bij Munchen bij de oudere Hubermanns: de aardige anti-Nazi huisschilder Hans en zijn ontevreden vrouw Rosa. Hans leert Liesel lezen, waardoor boeken voor haar zo belangrijk worden dat ze ze soms steelt. Eind 1940 duikt de zoon van een joodse kennis van Hans bij hen onder en er groeit een band tussen Max en Liesel. Na een bombardement in 1943 is Liesel de enige in de straat die nog leeft. Ze gaat op zoek naar Max en vindt hem in Dachau.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten