woensdag 28 december 2011

Een klein beetje geweldig


Geweldige titel en superleuke kaft. Het boek was mij daarom ook al een paar keer opgevallen in de boekenwinkel. Helaas kon ik ‘m niet lenen bij de bieb en toen ik voor mijn verjaardag een aantal boekenbonnen kreeg was dit boek van Dawn French een van mijn aankopen.

Dawn French is een bekende Britse comédienne ( ook leuk: ze speelde de ‘Dikke Dame’ in Harry Potter and the Prisoner of Azkaban ). Mijn verwachtingen van die boek waren redelijk hoog, mede dankzij verschillende recensies die ik gelezen had.

Het boek gaat over de familie Battle; moeder Mo, dochter Dora, zoon Peter, naamloze vader en de hond Poo ( Poep dus ). Op het oog een normaal gezin. Dochter wordt binnenkort achttien en is flink aan het puberen. Moeder Mo begrijpt niks van haar dochter en dat terwijl ze kinderpsychologe is. En zoon Peter heeft een obsessie voor Oscar Wilde. Elke gezinslid leeft in zijn eigen wereldje en langzaam stevent het gezin op een crisis af.

Ieder hoofdstuk wordt beschreven door een ander gezinslid. Aan de ene kant zorgt dit voor wat afwisseling aan de andere kant ben je op gegeven moment een beetje klaar met de ‘schrijfstijl’ van dochter Dora. Het populaire taalgebruik is dan meer vermoeiend dan grappig.

Halverwege het boek vond ik het dan eigenlijk ook wel mooi geweest. Toch heb ik ervoor gekozen om door te lezen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Er komt iets meer verhaal en diepgang in het boek naarmate het vordert. Ook de vader van het gezin komt dan eindelijk aan bod.Al met al; lekker luchtig leesvermaak. Een boek dat ik gelezen heb met een glimlach op mijn gezicht maar ik zal het niet snel herlezen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten