woensdag 13 november 2013

John Boyne - Het victoriaans huis



John Boyne is een van mijn favoriete schrijvers. Zijn bekendste boek is natuurlijk De jongen in de gestreepte pyjama (The boy in the striped pyjamas) maar hij heeft nog meer mooie (historische) romans geschreven. Het Winterpaleis bijvoorbeeld, is een van mijn favorieten, net als Witte Veer. 

Vorige maand kwam zijn nieuwe roman Het victoriaans huis uit. Opnieuw een historische roman; het verhaal speelt zich af in 1867, in Engeland. Daar houdt de gelijkenis met zijn vorige boeken ook mee op: Het victoriaans huis is namelijk een echt spookverhaal! 
Hoofdpersoon is Eliza Caine die samen met haar vader in Londen woont. Wanneer haar vader plotseling overlijdt, besluit ze Londen en haar werk als schoollerares achter zich te laten en een baan aan te nemen als gouvernante op een landgoed in Norfolk. Aangekomen bij het huis, lijkt het een en ander niet te kloppen: de twee kinderen waar ze voor moet zorgen zijn helemaal alleen op het landgoed. Er zijn geen volwassen aanwezig.

 Dezelfde avond merkt Eliza dat er wel meer niet pluis is op het landgoed en in de dagen daarna beleeft ze een aantal angstaanjagende gebeurtenissen. Ze besluit op onderzoek uit te gaan en gaat op zoek naar antwoorden. Wie of wat is toch die aanwezigheid die zij voelt in het huis, maar niet kan zien? Waarom zijn er geen volwassenen aanwezig? Waarom reageren dorpsbewoners zo vreemd op haar aanwezigheid en wat is er gebeurd met de vorige gouvernantes?

Ik hou wel van een spannend verhaal maar ben niet per se fan van spookverhalen. Toch heb ik genoten van dit boek! De sfeer in het huis wordt door John Boyne goed beschreven: beklemmend en onheilspellend. Beetje bij beetje komt Eliza meer te weten over de afschuwelijke geschiedenis van het huis en moet ze vechten voor haar leven en dat van de kinderen.

Opvallend is verder dat het boek eindigt met een, nogal griezelig, open einde. Ik ben benieuwd of er een vervolg komt op dit boek, ik kan er op dit moment nog niks over vinden, helaas. Ik hoop het in ieder geval wel, want ik wil graag weten hoe het verhaal verder gaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten