zaterdag 22 maart 2014

Dave Eggers – De cirkel


Dave Eggers is vooral bekend van zijn boek Wat is de wat. Ik las dit boek een jaar geleden en was er behoorlijk van onder de indruk. Wat een mooi geschreven, heftig verhaal! Toen hoorde ik dat Dave Eggers een nieuw boek uithad: De Cirkel. En dit boek werd ook nog Boek van de Maand bij De Wereld Draait Door. Reden genoeg om dit boek te lezen!
 
Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.

Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden – zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

De Cirkel is totaal niet te vergelijken met Wat is de wat, maar ik ben (bijna) net zo enthousiast over dit boek! (Het was ook het eerste boek dit jaar dat ik in het zonnetje uitlas, dat speelt misschien ook mee ;)). Zoals Mae zich laat meeslepen door het bedrijf, liet ik me meeslepen door dit boek. De Cirkel geeft een akelig toekomstbeeld, waarin privacy niet langer bestaat. Mensen gaat volledig vrijwillig mee in dit gegeven en sluiten zich aan bij de belangrijkste waarden van De Cirkel:

GEHEIMEN ZIJN LEUGENS
PRIVACY IS DIEFSTAL
ALLES WAT GEBEURT MOET OPENBAAR ZIJN

In dit boek wordt veiligheid boven privacy gesteld en transparantie is een groot goed. Dat mensen zo denken, is ergens goed te begrijpen en daarom ga je ook mee in de keuzes die hoofdpersoon Mae maakt. Er zit veel vaart in het verhaal, zeker de eerste helft verveelt geen moment. Met het tweede deel had ik af en toe wat meer moeite. De macht van De Cirkel wordt steeds groter en zij gaan steeds verder in hun ‘strijd’ tegen privacy, hierbij geholpen door Mae. Op die punten in het boek kun ik de keuzes van Mae niet meer begrijpen. Toch bleef het verhaal mij boeien. Het einde vond ik triest maar wel sterk. Al met al, ben ik erg enthousiast over dit boek.

Cijfer: 8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten