zondag 16 maart 2014

Jonas Jonasson – De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje



Twee jaar geleden las ik De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Ik heb dat boek met heel veel plezier gelezen, de bizarre avonturen van de 100-jarige man waren met zoveel humor beschreven. Een echt feelgood boek. Een tijdje geleden verscheen de nieuwe roman van Jonas Jonasson: De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje
 
Hoofdpersoon van het verhaal is het Zuid-Afrikaanse meisje Nombeko. Ze wordt geboren in een sloppenwijk, zonder vader en met een alcoholverslaafde moeder. Nombeko is al op jonge leeftijd op zichzelf aangewezen maar weet zich door haar uitzonderlijke intelligentie prima te redden.  Door een toevallige samenloop van omstandigheden komt Nombeko uiteindelijk in Zweden terecht, met een atoombom. Hier ontmoet ze onder andere de tweeling Holger 1 en Holger 2 en begint het bizarre avontuur pas echt.
 
Ik had heel veel zin om in dit boek te beginnen omdat ik zo genoten heb van het eerste boek van Jonas Jonasson. Dit boek lijkt in veel opzichten op het vorige. Het verhaal is onwaarschijnlijk maar humoristisch. Alles wat fout kan gaan, gaat fout en de personages zijn kleurrijk en apart. Wederom een echt luchtig feelgood boek en daar is niks mis mee. 

Het moet wel gezegd worden dat De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje een stuk minder is dan zijn voorganger. Misschien komt dit omdat je het ‘trucje’ al kent, maar op gegeven moment vond ik het een beetje vermoeiend worden dat alles steeds mis gaat. En dat sommige personages zo dom en onnadenkend zijn. De laatste honderd bladzijdes heb ik hierdoor helaas met minder plezier gelezen. Toch is dit boek een heerlijk boek voor tussendoor, vooral voor de echte Jonas Jonasson fans!

Cijfer: 7,5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten