maandag 17 maart 2014

Sharon Bolton – Nachtmerries



De universiteit van Cambridge wordt geteisterd door verontrustend groeiend aantal zelfmoorden van studenten. Rechercheur Mark Joesbury leidt het onderzoek en moet meer slachtoffers te voorkomen. Daarvoor zet hij de jonge en gedreven politieagente Lacey Flint in, die undercover als onzekere studente in het campusleven duikt. Alleen psychiater Evi Oliver weet wie Lacey echt is, omdat zij ook onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Langzaam ontdekken ze een verschrikkelijke trend en als Lacey dezelfde afschuwelijke nachtmerries krijgt als die waarvan de zelfmoordslachtoffers voor hun dood last van hadden, wordt duidelijk dat zij de volgende is.
 
Naast Ik ben Pelgrim, was Nachtmerries een andere thriller waar ik veel positiefs over las. Sharon Bolton heeft al meerdere thrillers op haar naam staan maar dit was het eerste boek dat ik van haar las, en ik ben er zeker enthousiast over! 

Het boek begint meteen super spannend en met, wat lijkt, het einde van het boek. Daarna ga je een week terug in de tijd. Lacey begint aan haar undercoveropdracht en verdiept zich in het leven van de zelfmoordslachtoffers. Ze wordt hierbij geholpen door psychiater Evia. Beide vrouwen vertrouwen de zaak niet en beetje bij beetje komen ze in de buurt van de waarheid. Dit is niet zonder gevolgen: zowel Evi als Lacey komen terecht in een aantal angstaanjagende situaties. Het lijkt alsof iemand hen expres doodsbang probeert te maken, hoever wil deze persoon hierin gaan? En wat is het verband tussen deze gebeurtenissen en de zelfmoorden?

De ontknoping van het boek vond ik zelf behoorlijk gruwelijk en angstaanjagend. De spanning is goed opgebouwd en de sfeer in het boek is onheilspellend. Uiteindelijk vond ik het einde van het boek wel erg abrupt komen. Ik had graag nog wat meer antwoorden gekregen, bijvoorbeeld over het waarom van de misdaden. Een ander klein minpuntje in het boek is de relatie tussen Lacey en rechercheur Joesbury. Sharon Bolton heeft al eerder een boek geschreven over deze twee personages en dat boek heb ik niet gelezen. Hierdoor had ik het gevoel af en toe wat informatie te missen met betrekking tot hun relatie. Niet heel storend maar een klein mispuntje. 

Op die paar kleine minpuntjes na, vind ik Nachtmerries een goede, spannende thriller. Zeker de ontknoping vond ik gruwelijk eng!

Cijfer: 7,8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten